Απρόσωπες αγορές, απρόσωποι άνθρωποι
Δημοσιεύτηκε: 24 Φεβ 2019, 11:28
Παρασυρμένος από τη δύναμη του internet και τις χαμηλές τιμές των πολυκαταστημάτων μεγάλωσα κι εγώ με την ψευδαίσθηση ότι κάνω οικονομία, μπορώ να κρίνω ποιο προϊόν είναι καλό, μπορώ να καταδικάσω τα κακά καταστήματα δημόσια, μπορώ να αποφύγω την αλητεία πολλών καταστηματαρχών που δε σέβονταν ούτε το πορτοφόλι μου ούτε την αξιοπρέπειά μου κλπ. Εν μέρει όλα τα παραπάνω ισχύουν και ακούω τα επιχειρήματά σας από εδώ που κάθομαι, ωστόσο πίνοντας τον Κυριακάτικο πρωινό καφέ μου, μου έρχονται διάφορες σκέψεις και σας τις γράφω σαν εξομολόγηση. Ευπρόσδεκτες και οι δικές σας σκέψεις, απλώς ζητάω εκ των προτέρων την κατανόηση ότι πρόκειται για σκέψεις, όχι για ένα ολοκληρωμένο προσεκτικά διατυπωμένο κείμενο. Το ξέρω πως υπάρχουν εξαιρέσεις σε όλα αυτά που λέω και ίσως να φτάνω στην υπερβολή σε κάποια σημεία, αλλά κατανοήστε ότι πρόκειται για ένα μίγμα συναισθημάτων και λογικής, όχι αυτούσια λογική.
Είμαι πλέον τριάντα και κάτι. Όσο περνάει ο καιρός βλέπω ότι νιώθω όλο και περισσότερη απέχθεια τα μεγάλα πολυκαταστήματα και τα eshops αποθήκες. Ίσως εκ πρώτης όψεως να σας φαίνεται ότι είναι δύο διαφορετικές κατηγορίες, αλλά στο δικό μου μυαλό έχει ριζώσει πια η εικόνα του απρόσωπου. Στα μεγάλα καταστήματα, κατά κύριο λόγο αλυσίδες, οι πωλητές είναι άσχετοι με το αντικείμενο και η μόνη πληροφορία που σου προσφέρουν είναι ό,τι γράφει στο ταμπελάκι ή στην καλύτερη περίπτωση τα χαρακτηριστικά που δίνει ο κατασκευαστής και υπάρχουν στο internet. Πρόκειται για ανθρώπους που πολλές φορές έχουν στην πλάτη τους χρόνια σπουδών σε ένα άσχετο αντικείμενο και δεν κατάφεραν να εργαστούν σε αυτό. Πρόκειται για ανθρώπους που δε βρήκαν την ευκαιρία να εργαστούν σε αυτό που αγαπούσαν και έγιναν πωλητές για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Πρόκειται για ανθρώπους που στην πλειοψηφία τους είναι κακοπληρωμένοι. Πρόκειται για ανθρώπους που δεν καταφέρνουν να αποκτήσουν εμπειρία σε ένα αντικείμενο γιατί είναι τόσο αναλώσιμοι στην αγορά εργασίας που σε μερικούς μήνες το πιθανότερο είναι αντί για ρούχα να πουλάνε τηλεοράσεις, μετά καλλυντικά, μετά σούπερ μάρκετ, μετά ξανά ρούχα κλπ. Και γι' αυτό η γνώμη τους όταν ψωνίζω είναι πολύ συχνά ανούσια, άδεια και άστοχη.
Για να καλύψω αυτό το κενό καταφεύγω σε reviews άλλων χρηστών. Σ' αυτά κρίνω τα προϊόντα με αστεράκια. Προσπαθώ να καταλάβω μέσα από μία προσπάθεια ποσοτικοποίησης της ευχαρίστησης αν κάτι ταιριάζει στις δικές μου ανάγκες. Όμως δεν έχω ιδέα ποιος είναι απέναντί μου εκείνη τη στιγμή. Δεν αναρωτιέμαι αν ο χρήστης που έδωσε κακό review έχει κάποια εμπειρία και δεν ξέρει να χρησιμοποιεί κάτι. Δεν ξέρω αν είναι ένα κακομαθημένο δεκαπεντάχρονο που βαρέθηκε να τρολάρει στο youtube και άρχισε να γράφει ηλιθιότητες για ένα προϊόν. Δεν ξέρω αν ο χρήστης είναι ένας άχρηστος που δεν ξέρει ούτε να καταλάβει ότι όταν μία ηλεκτρική συσκευή δε λειτουργεί, μπορεί να μη φταίει η ίδια, απλώς πρέπει να τη βάλει πρώτα στην πρίζα. Υποσυνείδητα ελπίζω ότι η συνισταμένη των χρηστών βασίζεται στα σωστά για μένα κριτήρια, την ίδια ώρα που όλοι οι καταναλωτές ψωνίζουν με βάση την τιμή και όχι την ποιότητα. Κι ενώ είναι εν γνώση μου όλ' αυτά, κάθε φορά την ξαναπατάω!
Και έχει τύχει τώρα τελευταία να περάσω από διάφορα μικρά καταστήματα, με μια ιστορία από πίσω τους η οποία δε χωράει σε ένα link με τίτλο "Η εταιρία μας" ή "About us". Ξεχωρίζει από μόνη της όμως μόλις τα κοιτάξω απ' έξω ή όταν μιλήσω με τον ιδιοκτήτη/πωλητή. Στην πλειοψηφία τους πρόκειται για μαγαζιά που έχουν επιζήσει στο χρόνο λόγω της διαφορετικής ποιότητας υπηρεσίας που προσέφεραν. Αναφέρομαι στο γεγονός ότι ο άνθρωπος που έχει ένα τέτοιο κατάστημα συνήθως θα μάθει ποια προϊόντα θα εξυπηρετήσουν καλύτερα τον πελάτη του, θα κρατήσουν στο χρόνο, θα σταθούν επάξια στην τιμή τους και δε θα τον εκθέσουν. Θα αφιερώσει το χρόνο να σου εξηγήσει για ποιότητες στα διάφορα είδη υφασμάτων στα ρούχα, στην ποιότητα των περιελίξεων στα μοτέρ, να βρει κάτι που ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες του με βάση την προηγούμενη εμπειρία του. Και θα τη χτίσει την εμπειρία, γιατί με αυτό ασχολείται μια ζωή. Θα ενδιαφερθεί να ενημερώσει τον κατασκευαστή ενός ελαττωματικού προϊόντος, γιατί ουσιαστικά τέτοια περιστατικά τον εκθέτουν. Θα σου πει και ένα αστείο στο τέλος και θα σου φτιάξει τη διάθεση. Ακόμα και αν φτιάξουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για να επιζήσουν με τους σύγχρονους όρους της αγοράς, όταν πάω να ψωνίσω από κοντά ξέρω ότι έχω κάνει πολύ πιο σωστή επιλογή.
Πάνε πολλά χρόνια που είχα διαβάσει ένα άρθρο στο Athens Voice, το οποίο κατέληγε στο "Ευχαριστούμε μικρά μαγαζάκια που υπάρχετε, ακόμα και αν δε σας επισκεπτόμαστε ποτέ". Πάντοτε με ενοχλούσε τόσο το περιεχόμενο όσο και η έκφραση αυτής της διατύπωσης. Πλέον ξέρω ότι για να συνεχίσουν να υπάρχουν αυτά τα "μικρά μαγαζάκια" ο μόνος τρόπος είναι να τα τιμήσω για αυτό που είναι. Και θα το προσπαθήσω με όποιο κόστος...
Καλό υπόλοιπο Κυριακής σε όλους!
Είμαι πλέον τριάντα και κάτι. Όσο περνάει ο καιρός βλέπω ότι νιώθω όλο και περισσότερη απέχθεια τα μεγάλα πολυκαταστήματα και τα eshops αποθήκες. Ίσως εκ πρώτης όψεως να σας φαίνεται ότι είναι δύο διαφορετικές κατηγορίες, αλλά στο δικό μου μυαλό έχει ριζώσει πια η εικόνα του απρόσωπου. Στα μεγάλα καταστήματα, κατά κύριο λόγο αλυσίδες, οι πωλητές είναι άσχετοι με το αντικείμενο και η μόνη πληροφορία που σου προσφέρουν είναι ό,τι γράφει στο ταμπελάκι ή στην καλύτερη περίπτωση τα χαρακτηριστικά που δίνει ο κατασκευαστής και υπάρχουν στο internet. Πρόκειται για ανθρώπους που πολλές φορές έχουν στην πλάτη τους χρόνια σπουδών σε ένα άσχετο αντικείμενο και δεν κατάφεραν να εργαστούν σε αυτό. Πρόκειται για ανθρώπους που δε βρήκαν την ευκαιρία να εργαστούν σε αυτό που αγαπούσαν και έγιναν πωλητές για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Πρόκειται για ανθρώπους που στην πλειοψηφία τους είναι κακοπληρωμένοι. Πρόκειται για ανθρώπους που δεν καταφέρνουν να αποκτήσουν εμπειρία σε ένα αντικείμενο γιατί είναι τόσο αναλώσιμοι στην αγορά εργασίας που σε μερικούς μήνες το πιθανότερο είναι αντί για ρούχα να πουλάνε τηλεοράσεις, μετά καλλυντικά, μετά σούπερ μάρκετ, μετά ξανά ρούχα κλπ. Και γι' αυτό η γνώμη τους όταν ψωνίζω είναι πολύ συχνά ανούσια, άδεια και άστοχη.
Για να καλύψω αυτό το κενό καταφεύγω σε reviews άλλων χρηστών. Σ' αυτά κρίνω τα προϊόντα με αστεράκια. Προσπαθώ να καταλάβω μέσα από μία προσπάθεια ποσοτικοποίησης της ευχαρίστησης αν κάτι ταιριάζει στις δικές μου ανάγκες. Όμως δεν έχω ιδέα ποιος είναι απέναντί μου εκείνη τη στιγμή. Δεν αναρωτιέμαι αν ο χρήστης που έδωσε κακό review έχει κάποια εμπειρία και δεν ξέρει να χρησιμοποιεί κάτι. Δεν ξέρω αν είναι ένα κακομαθημένο δεκαπεντάχρονο που βαρέθηκε να τρολάρει στο youtube και άρχισε να γράφει ηλιθιότητες για ένα προϊόν. Δεν ξέρω αν ο χρήστης είναι ένας άχρηστος που δεν ξέρει ούτε να καταλάβει ότι όταν μία ηλεκτρική συσκευή δε λειτουργεί, μπορεί να μη φταίει η ίδια, απλώς πρέπει να τη βάλει πρώτα στην πρίζα. Υποσυνείδητα ελπίζω ότι η συνισταμένη των χρηστών βασίζεται στα σωστά για μένα κριτήρια, την ίδια ώρα που όλοι οι καταναλωτές ψωνίζουν με βάση την τιμή και όχι την ποιότητα. Κι ενώ είναι εν γνώση μου όλ' αυτά, κάθε φορά την ξαναπατάω!
Και έχει τύχει τώρα τελευταία να περάσω από διάφορα μικρά καταστήματα, με μια ιστορία από πίσω τους η οποία δε χωράει σε ένα link με τίτλο "Η εταιρία μας" ή "About us". Ξεχωρίζει από μόνη της όμως μόλις τα κοιτάξω απ' έξω ή όταν μιλήσω με τον ιδιοκτήτη/πωλητή. Στην πλειοψηφία τους πρόκειται για μαγαζιά που έχουν επιζήσει στο χρόνο λόγω της διαφορετικής ποιότητας υπηρεσίας που προσέφεραν. Αναφέρομαι στο γεγονός ότι ο άνθρωπος που έχει ένα τέτοιο κατάστημα συνήθως θα μάθει ποια προϊόντα θα εξυπηρετήσουν καλύτερα τον πελάτη του, θα κρατήσουν στο χρόνο, θα σταθούν επάξια στην τιμή τους και δε θα τον εκθέσουν. Θα αφιερώσει το χρόνο να σου εξηγήσει για ποιότητες στα διάφορα είδη υφασμάτων στα ρούχα, στην ποιότητα των περιελίξεων στα μοτέρ, να βρει κάτι που ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες του με βάση την προηγούμενη εμπειρία του. Και θα τη χτίσει την εμπειρία, γιατί με αυτό ασχολείται μια ζωή. Θα ενδιαφερθεί να ενημερώσει τον κατασκευαστή ενός ελαττωματικού προϊόντος, γιατί ουσιαστικά τέτοια περιστατικά τον εκθέτουν. Θα σου πει και ένα αστείο στο τέλος και θα σου φτιάξει τη διάθεση. Ακόμα και αν φτιάξουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για να επιζήσουν με τους σύγχρονους όρους της αγοράς, όταν πάω να ψωνίσω από κοντά ξέρω ότι έχω κάνει πολύ πιο σωστή επιλογή.
Πάνε πολλά χρόνια που είχα διαβάσει ένα άρθρο στο Athens Voice, το οποίο κατέληγε στο "Ευχαριστούμε μικρά μαγαζάκια που υπάρχετε, ακόμα και αν δε σας επισκεπτόμαστε ποτέ". Πάντοτε με ενοχλούσε τόσο το περιεχόμενο όσο και η έκφραση αυτής της διατύπωσης. Πλέον ξέρω ότι για να συνεχίσουν να υπάρχουν αυτά τα "μικρά μαγαζάκια" ο μόνος τρόπος είναι να τα τιμήσω για αυτό που είναι. Και θα το προσπαθήσω με όποιο κόστος...
Καλό υπόλοιπο Κυριακής σε όλους!