'Νομίζω ότι η αγορά δεν είναι τόσο αθώα και ασφαλώς τα περί "ελεύθερης αγοράς" και "ανταγωνισμού" τα θεωρώ κενού περιεχομένου, που πιάνουν τόπο μόνο στους ΜΗ υποψιασμένους

.
Π.χ. μιάς και αναφέρθηκε ο Παπουτσάνης ενδεικτικά θα αναφέρω ότι το σαπούνι "Καραβάκι" βγαίνει σε τρείς παραλλαγές.... Το γνωστό Μπλέ, Το κίτρινο - χαμομήλι και το γαλάζιο - αντιβακτηριδιακό. Στα σούπερ μάρκετς όμως βλέπεις μόνο το μπλέ, άντε να βρείς στο Γαλαξία και το χαμομήλι. Η ίδια σειρά Καραβάκι βγάζει και σαμπουάν και αφρόλουτρο. Τα έχει δει κανένας στα Σ/Μ?
Η ίδια εταιρεία βγάζει και παιδικά - βρεφικά σαπούνια. Που είναι στα Σ/Μ? Γιατί πάντα υπάρχουν μόνο 2 μάρκες βρεφικών σαπουνιών πολυεθνικών? Έλλειψη χώρου? Οι προτιμήσεις των καταναλωτών διαμορφώνουν τις προμήθειες των Σ/Μ?
Οι προτιμήσεις των καταναλωτών ήταν αυτές που σε όλες τις ταβέρνες υπήρχαν - και σε πολλές υπάρχουν ακόμα - μόνο "πράσινη" και "καφέ" μπύρα

?
Η πρακτικές των πολυεθνικών είναι η γνωστές.

Συμφωνία μεταξύ Ελληνικών εταιρειών και Πολυεθνικών του τύπου, θα σε αφήσουμε να πουλάς μόνο αυτό το προϊόν και εσύ δε θα μπείς εκεί με αυτό το προϊόν να χτυπήσεις τα δικά μας προϊόντα....και άμα θες. Αλλιώς αν δεν συμφωνήσεις, υπάρχει τρόπος να μην καταφέρεις να πουλήσεις ούτε αυτό το ένα που σε αφήνουμε.
Η αναφορά των εργαλείων αυτού του τελευταίου, θέλει πολύ χώρο ανάλυσης γιατί είναι μεγάλη η γκάμα των πιέσεων

.
Μερικοί δε το βλέπουν τόσο τραγικά, αλλά σαν συμφωνία κυρίων που αποσκοπούν στο κέρδος.
Το κέρδος ποιανού του καταναλωτή?

Τον ρωτήσανε?
Ή μήπως αυτός που θα πάει στο σούπερ να πάρει παιδικό σαπούνι και δε θα βρεί του Παπουτσάνη θα σηκωθεί και θα φύγει?
Μάλλον θα πάρει το Johnson και δε θα προβληματιστεί κιόλας.
Αλλά δεν είναι η πρώτη του επιλογή, απλά είναι επιλογή ανάγκης.
Παρομοίως ο πεινασμένος που καταφτάνει στη ταβέρνα και διαπιστώνει επιλογή μόνο 2 άχρηστων μπυρών δε θα σηκωθεί να φύγει (άσχετα αν προσωπικά το έχω κάνει πολλές φορές).
Το σύστημα μπάζει από παντού και συνήθως αυτός που διαθέτει το μεγαλύτερο bdget, στρεβλώνει και χειραγωγεί την αγορά.
Αυτός είναι ο κανόνας των αγορών και έχει εφαρμογή από τις παραδοσιακές αγορές, έως τις Χρηματαγορές.
Και αν αυτό δεν μοιάζει με το Νιτσεϊκό νόμο της ζούγκλας και του ισχυρότερου

(όχι προϊόντος, αλλά παίκτη) και φαντάζεται ελεύθερες αγορές και προσφορά - ζήτηση...πρόβλημά του.
