Να κάνω εδώ μία παρένθεση, με αφορμή ένα ΠΜ που είχα σήμερα, και να πούμε πέντε πράγματα για κάτι που είναι σχεδιαστικά βασικό σε ένα ρολόι: το μέγεθός του, η διάμετρος της κάσας του δηλαδή.
Από τα τέλη της δεκαετίας του '40, το 1950-60 αλλά και μετέπειτα, οι κατασκευαστές ρολογιών (λ.χ. Piaget, Rolex, κλπ.) παρέμεναν για χρόνια σταθεροί στα 36 χιλιοστά διάμετρο κάσας. Ακόμη και σήμερα, η Piaget προσφέρει το κλασικό μοντέλο της Altiplano στα 36 χιλιοστά, όπως βέβαια και η Rolex ακόμη βγάζει το Day Date (το λεγόμενο κι ως 'Προεδρικό') στα 36 χιλιοστά. Το Day Date είναι για την Rolex ό,τι είναι η S-Class για την Mercedes-Benz.
Rolex Datejust, 36mm case, jubilee bracelet, two tone (RG/Steel).
Θέλω να πω δηλαδή, πως η όλη ουσία με τα μεγέθη είναι λίγο και στο μυαλό μας. Οι συνηθισμένες και λογικές διαστάσεις για έναν ανδρικό καρπό είναι το ρολόι να έχει 36 ως 40 (το πολύ) χιλιοστά διάμετρο. Έτσι ήταν τα πράγματα για πάρα πολλά χρόνια στο δεύτερο μισό του προηγούμενου αιώνα, και όλο αυτό τώρα έχει αλλάξει λόγω του μάρκετινγκ.
Η φυσιολογία του ανθρώπινου οργανισμού έχει υποστεί αλλαγές με την πάροδο αρκετών δεκαετιών, αλλά κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί πως τα πράγματα έχουν αλλάξει τόσο πολύ ώστε από τα 36 χιλιοστά να πρέπει να πάμε στα 42 ή και ακόμη παραπάνω. Τα ρολόγια με διάσταση διαμέτρου κάσας 36 ως 40 χιλιοστά είναι πιό ισορροπημένα και πιό καλαίσθητα από οτιδήποτε άλλο, σε οποιονδήποτε καρπό. Αυτό είναι σημαντικό και παραβλέπεται συστηματικά από όλες τις εταιρίες (για ευνόητους λόγους).
Rolex Datejust II, 41mm case, oyster bracelet, steel.
Ας δούμε τα δύο Ρόλεξ της φωτογραφίας, που δοκίμασα το καλοκαίρι του 2013 στο Paradise duty free στην Νότιο Κορέα. Ο καρπός μου είναι 18.0 εκατοστά (εκείνη την εποχή ήταν ίσως και 17.5 εκατοστά). Μπορώ να 'σηκώσω' άνετα ρολόι με διάμετρο 36 χιλιοστά, όπως και μπορώ εξ'ίσου άνετα να 'σηκώσω' ρολόι με διάμετερο κάσας 45 χιλιοστά.
Στις παραπάνω φωτό όμως, ποιό από τα δύο μου πάει περισσότερο; Το 36-άρι πιθανόν φαίνεται λίγο μικρό, λίγο, και το 41χιλ. δείχνει κάπως πιό γεμάτο ή μεγάλο από το ιδανικό μέγεθος που ίσως να ήθελε ο καρπός μου.
Πάμε τώρα στην επόμενη ερώτηση: Ποιό από τα δύο ρολόγια φαίνεται πιό ισορροπημένο σχεδιαστικά (ως ρολόι καθεαυτό); Το πρώτο (36 χιλ.) έχει βγει -ως κάσα- από τα μέσα του περασμένου αιώνα, το δε δεύτερο (41 χιλ.) βγήκε κάπου μετά τη δεκαετία του '90 - εξ'ου και το "ΙΙ" στο όνομά του. Πήραν το 36-άρι, το μεγάλωσαν, και έβγαλαν νέο μοντέλο. Είναι όμως σχεδιαστικά κλασικό και ισορροπημένο όπως το παραδοσιακό 36-άρι; Χμμμ δεν νομίζω.
Το όποιο 'μικρό' (με τα σημερινά δεδομένα) λοιπόν ρολόι δεν είναι καθόλου μικρό. Τουναντίον, είναι ιδιαίτερα ισορροπημένο. Απλά, επειδή οι εταιρίες δεν μπορούν 60 χρόνια να πουλούν τα ίδια και τα ίδια, κι επειδή πρέπει και να επιβιώσουν, αναγκάζονται και μεγαλώνουν το χώρο ενασχόλησής τους βγάζοντας μεγαλύτερα σε διάσταση μοντέλα...
Το ίδιο συμβαίνει και με τα αυτοκίνητα. Όταν ήμουν στο Λύκειο η BMW είχε τη σειρά 3, την 5, την 6, και την 7. Άντε να βάλουμε και τη σειρά 1 όπως και τα κάμπριο Ζ3 κλπ., άντε να σας βάλω κι ένα S.U.V. Τα υπόλοιπα μοντέλα, Χ1, Χ3, Χ6, σειρά 2, τί τα θέλει; Τα θέλει γιατί αν δεν τα βγάλει η BMW θα βγάλει ούτως ή άλλως τα αντίστοιχά τους η Mercedes-Benz και τότε η BMW θα έχει ήδη αργήσει να μπει σε αυτές τις νέες κατηγορίες. Κακά μαντάτα για χαμένα έσοδα από σίγουρες πωλήσεις κανείς δεν αναλαμβάνει να φέρει σε καμμία εταιρία...
Ένα 38-άρι ή 39-άρι (ή και μικρότερο σε διάσταση) ρολόι λοιπόν παίρνει λίγο παραπάνω χρόνο να το συνηθίσει κάποιος, αλλά μόλις αυτό γίνει, δεν το αποχωρίζεται εύκολα. Αυτές οι διαστάσεις κάσας είναι πολύ πιό χρηστικά φιλικές στον καρπό από άλλες μεγαλύτερες (42-45χιλιοστά), κι αυτό μετρά ιδιαίτερα.