Ο καιρός καλός, στους 28 βαθμούς. Το ξενοδοχείο είναι στην Murray Street, στο κέντρο του Perth. Το meeting που έχω είναι την Τετάρτη όλη μέρα, μεθαύριο δηλαδή. Θα γίνει στο Fremantle, που είναι παραθαλάσσιο προάστιο του Perth, μισή ώρα από το κέντρο της πόλης. Κανονικά θα έπρεπε να μείνω εκεί, όμως τον υπόλοιπο καιρό τί θα κάνω; Το meeting ήταν η αφορμή, εγώ όμως ήρθα για το ταξίδι. Το κέντρο έχει πιό πολύ ενδιαφέρον, άρα εκεί θα μείνω.

Government House, Perth.

Αρχίζω να περπατώ ανατολικά, παίρνοντας την Murray Street προς τα κάτω. Κόσμος στους δρόμους, το κέντρο είναι βασικά η ψυχή της επιχειρηματικής δραστηριότητας μεγάλου βεληνεκούς. Price Waterhouse, KPMG, και τα συναφή. Η καπιταλιστική εικόνα που πάνω-κάτω βλέπει κανείς παντού, πλέον. Δεν ήρθαμε γι'αυτά. Είκοσι μέτρα από το ξενοδοχείο, στο ίδιο πεζοδρόμιο, δύο surf shops κολλητά το ένα με το άλλο. Σανίδες, σαγιονάρες, μπιλαμπόνγκ (αυτό είναι μία μάρκα), μπλουζάκια, και τα λοιπά. Αρχίζω να παίρνω μιά ιδέα. Τριάντα μέτρα πιό κάτω, η πρώτη 'παμπ'. Κλασικά ξύλινα τραπέζια έξω, δυό-δυό ή μικροπαρέες καθισμένοι, και το μόνο πράγμα στο τραπέζι ένα ψηλό ποτήρι μπύρας ή κάτι δροσιστικό. Νάμαστε. Δεν πέρασαν δέκα λεπτά κι η Δυτική Αυστραλία έχει ήδη αρχίσει να αυτοχαρακτηρίζεται.


Σε λίγο η Murray γίνεται πεζόδρομος. Μαγαζιά, στοές. Έχουν αρχίσει να κατεβάζουν τα ρολλά. Μα καλά, τί γίνεται; Τόσο νωρίς; Κάτι δεν πάει καλά. Δευτέρα σήμερα, αλλά... Μπαίνω σε μία από τις στοές. Διάφορά μαγαζιά, μοντέρνο στυλ, τα περισσότερα να κλείνουν. Κάτι γίνεται εδώ, δεν μπορεί. Συνηθισμένος από Σιγκαπούρη, το φαινόμενο τούτο είναι εντελώς ασυνήθιστο. Προχωρώ λίγο, φτάνω στην Hay Street, παράλληλη της Murray κι από τις πιό κεντρικές του Perth. Τα ίδια. Βρε τί πάθαμε. Ας βγάλουμε το iPhone να τραβήξουμε μία φωτογραφία, τώρα που πέσαμε σε μιά στοά παλιού τύπου.

Οι Murray και Hay είναι οι πιό κεντρικές στο Perth. Τώρα που τα μαγαζιά έχουν αρχίσει να κλείνουν, μένουν κάποια εστιατόρια, πιτσαρίες, και φυσικά μπαράκια. Aσιατικό φαγητό παντού. Κορεάτικο, Μαλαισιάνικο, ακόμη και Μεσανατολίτικο. Αρκετοί άστεγοι ή και ναρκομανείς στο κέντρο, ελεγχόμενη βέβαια η όλη ιστορία, αλλά βγαίνει μιά εικόνα όχι τόσο όμορφη.

His Majesty's Theatre.


Κτίριο γραφείων στην St. George's Terrace.


Αρχίζει να νυχτώνει σιγά-σιγά. Σταματώ στο Pizza Hut, Murray St. για να φάω κάτι. Πάνω στο δρόμο, take-away μαγαζί, χωρίς παράθυρα και προθάλαμο όμως. Δυό κομμάτια, ο πάγκος με το ταμείο που δίνεις παραγγελία, και δίπλα η κουζίνα με το φούρνο που ετοιμάζονται και ψήνονται οι παραγγελίες. Όλα ανοικτά, δίπλα στο πεζοδρόμιο, και 4-5 τραπεζάκια εκεί μπροστά. Δίνω παραγγελία και κάθομαι σε ένα από τα τραπεζάκια. Φυσά ένα πολύ δροσερό αεράκι, ο καιρός είναι κάπου στους 16 βαθμούς τώρα. Μεγάλη αλλαγή από το κουραστικά υγρό κλίμα της Σιγκαπούρης. Αρχίζω να ηρεμώ. Το ταξίδι με το αεροπλάνο με έχει κάνει να ξεφουσκώσω λίγο.

Σε περίπου ένα τέταρτο της ώρας το φαγητό είναι έτοιμο. "Have a good evening", μου λέει ο νεαρός Αυστραλός μόλις μου δίνει την πίτσα και την Πέπσι. Μπράβο ευγένεια... Δεύτερη ειδοποιός διαφορά με τη Σιγκαπούρη: το χαμόγελο στα χείλη των ανθρώπων. Πουθενά δεν είναι τέλεια τα πράγματα, όμως αυτό που συμβαίνει πίσω στη Σιγκαπούρη είναι πλέον πολύ ενοχλητικό. Χαμηλής ποιότητας παροχή υπηρεσιών, όπου κι αν πας να φας το σέρβις είναι κακό, οι άνθρωποι σε κοιτούν λες και κάνουν αγγαρία. Πώς να μη συμβαίνει αυτό βέβαια, αφού το σύστημα τους πατάει κάτω. Η Σιγκαπούρη είναι σκληρή, πολύ σκληρή. Στο ελάχιστο οι μισθοί για τέτοιες δουλειές, πολλή δουλειά, 24/7 λειτουργία σε πολλά σημεία, δε θες και παραπάνω για να καταλάβεις τί γίνεται.
Η Σιγκαπούρη είναι ένα μέρος το οποίο το τρέχουν σαν μία μεγάλη εταιρία. Είναι business σε όλα ανεξαιρέτως τα θέματα. Αυτό είναι το κλειδί. Δυό-τρεις οικογένειες που έφυγαν από τη Μαλαισία κι είπαν "Θα κάνουμε ένα ανεξάρτητο κρατίδιο 'κει κάτω στο μικρό νησάκι." Τρέχουν το όλο εγχείρημα ως ένα μεγάλο επιχειρηματικό οργανισμό, κι όλοι αυτοί που απαρτίζουν την κυβέρνηση, τα υπουργεία, τους οργανισμούς είναι άφωνα όργανα, απλοί εκτελεστές. Το αντίτημο είναι μία πλουσιοπάροχη ζωή, με παχυλούς μισθούς και προνόμια σε πάρα πολλά πράγματα. Υπουργοί ή διοικητές μεγάλων οργανισμών έχουν απολαβές ένα και δύο εκατομμύρια το χρόνο καθαρά (Σιγκαπουριάνικα δολλάρια).
Όπως σε όλα τα πράγματα στα οποία η εκάστοτε κυβέρνηση κοροιδεύει και πλανεύει τον κόσμο, έτσι κι εδώ, η δικαιολογία για τους παχουλούς μισθούς είναι η αποφυγή της δωροδοκίας και η προάσπιση της ανεξαρτησίας της κάθε αρχής. Ψέμματα, να το πούμε απλά. Τους λένε να ακολουθούν τυφλά τις γραμμές που δίνει η οικογένεια από πάνω, και δεν θα τους ενοχλήσει κανείς. Αν δεν ακολουθήσεις, σε ξηλώνουν. Έχουν πουλήσει ό,τι έχουν και δεν έχουν, για να μπορούν να έχουν σπίτια τριών και πέντε εκατομμυρίων και για να κυκλοφορούν με Bentley και Lamborghini. Στον απλό κόσμο έχουν δώσει εξήντα εμπορικά κέντρα σε όλη την Σιγκαπούρη, να πηγαίνουμε όλοι εκεί και να ξοδεύουμε ό,τι βγάζουμε. Όλα φουλ με κλιματισμό, κι η ζωή σου γίνεται πολύ γρήγορα ένα κλουβί.
Ήμουν σε ένα από αυτά τα πολυτελή εμπορικά κέντρα πριν μερικούς μήνες. Πήγα να δω ένα μαγαζί με πένες. Του κόσμου τα κομμάτια μέσα, δύο, τρεις, δώδεκα χιλιάδες σε αξία. Πάω να μιλήσω στην πωλήτρια, πιάνουμε κουβέντα για μία μάρκα. Μου λέει "Ξέρεις ποιός ήταν αυτός που έφυγε μόλις τώρα; Πήρε μία τέτοια." Της λέω όχι, δεν ξέρω. "O γενικός εισαγγελέας της Σιγκαπούρης, Ινδο-Σιγκαπουριάνος" μου λέει, "...Έχει μεγάλη συλλογή." Αααα, μάλιστα... Ωραία. Τί λες ρε παιδί μου, ο εισαγγελέας της Σιγκαπούρης, ναι ε; Είμαι θαμπωμένος. Σκεπτείτε τώρα πόσοι άλλοι σαν αυτόν έχουν συλλογές Ρόλεξ, Πατέκ, Μερσεντές, Ντάνχιλ, και τα λοιπά. Η ζωή μας αυτά, τί θα πάρουμε, τί θα δείξουμε, η υλιστική κοινωνία στο μεγαλείο της.
Είδαν τη στρατηγική αξία του νησιού, έκατσαν κάτω κι έκαναν ένα πολύ δυνατό πλάνο. Θα την κάνουμε τη Σιγκαπούρη να είναι το Μονακό της Ασίας, είπαν, τελεία και παύλα. Όλα ελεγχόμενα, τα ναρκωτικά, ο καπνός, η πορνεία, οι αυστηρότατοι νόμοι. Συνοπτικές διαδικασίες. Και μετά πας στα food courts και οι άνθρωποι που μαζεύουν τα πιάτα και τους δίσκους του φαγητού είναι από 65 ως 80 ετών. Τους βλέπεις να δουλεύουν και σου κόβεται η όρεξη. Ο κάθε εργαζόμενος εδώ στη Σιγκαπούρη έχει στην άκρη, μέσω κρατήσεων από μισθούς, ένα ποσό. Το λέμε CPF εδώ. Παλιά τους το έδιναν όλο το ποσό στα 55 χρόνια. Τώρα τους το κρατάνε, και τους το δίνουν σταδιακά ακόμη κι αν είναι 70 ετών. Αν αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν άλλα χρήματα στην άκρη ή δεν έχουν παιδιά να τους βοηθήσουν, τί θα κάνουν; Πρέπει να πάνε να δουλέψουν - στα 70 τους...

Αρχίζω να τρώω. Πρώτη φορά που τρώω πίτσα και ηρεμώ λιγάκι. Μάλλον είναι ο καιρός και η δροσιά που έχει. Στο κάτω-κάτω ήταν μεγάλη η μέρα. Αύριο είμαστε ελεύθεροι όλη την ημέρα, θα γίνει εκτενέστερο περπάτημα σε όλο το κέντρο. Έχω να επισκεφθώ και ένα ρολογά που βρήκα, όπως και ένα μαγαζί με πολλά ξυριστικά που πήρε το μάτι μου. Συν τοις άλλοις, έχω και στο νου μου να πάρω μία Νίκον. Κλασική συνταγή, δεν άνοιξα τα κουτιά να βγάλω και να φορτίσω τις μηχανές μου, ε, ας πάρω τώρα μία εδώ που είμαι για να τραβήξω καμμιά φωτογραφία. Πλάκα-πλάκα, μιά απλή Νίκον την έχω στο μυαλό μου εδώ και καιρό. Να της βάλω τον απλό 35-άρη (ο οποίος θα γίνει πενηντάρης αν δεν πάρω full frame) και να δω πώς τα πάει.

Ξεκινώ πίσω για το ξενοδοχείο. Τα νυχτοπερπατήματα τά'χουμε κόψει εδώ και καιρό. Αν αρχίσω να κάνω και να περιγράφω και τέτοια, σας εγγυώμαι ότι το θερμόμετρο θα ανέβει κατακόρυφα στο νήμα. Τά'κανα πίσω στο 2007-2009 και είχαν μείνει όλοι κόκκαλο στο άλλο φόρουμ...

Amenities στο μπάνιο. Δεν υπήρχε καν πιατάκι για το μικρό σαπούνι.


'Grab N Go': η επανάσταση της EasyJet συνεχίζεται.



Ο διάδρομος στον 8ο όροφο: μόνο ξενοδοχείο δεν θυμίζει.

Στο ασανσέρ.
Στο επόμενο: Ο Σιγκαπουριανος ρολογάς, το βιβλιοπωλείο της Ελίζαμπεθ με vintage books, κι ο Τζιάννι με το ´ξυριστικό μουσείο'.