RENA #42 Solingen

Άβαταρ μέλους
SrTv
Δημοτικό
Δημοτικό
Δημοσιεύσεις: 567
Εγγραφή: 13 Οκτ 2020, 20:30
3
Has thanked: 3675 times
Been thanked: 3399 times

Μεταξύ συνεχόμενων επαγγελματικών υποχρεώσεων, βρήκα λίγο χρόνο ώστε να τελειώσω με την ανακατασκευή αυτού του ξυραφιού. Ταυτόχρονα, θεώρησα ευκαιρία να δοκιμάσω μία πολύ οικονομική πέτρα που είχα αγοράσει πριν ένα χρόνο και δεν είχα ασχοληθεί μαζί της (Nero Ardesia) αλλά και την πρόσφατα αποκτηθείσα γαλλική La Lune.

Εικόνα

Στο ξυράφι είχα “σκοτώσει” την ακμή του για να προστατευτώ κατά τις εργασίες συντήρησης. Σε ένα ταπεινό αλλά αποτελεσματικό λαδάκονο Κρήτης δημιούργησα μία νέα ακμή και πέρασα στη Nero Ardesia. Η πέτρα αυτή είναι πάρα πολύ αργή, κάνει όμως δουλειά. Σταμάτησα όταν το ξυράφι κολλούσε πια κάτω από το νερό στην πέτρα. Μια δοκιμή ξυρίσματος μου φανέρωσε ότι η ακμή που δημιουργεί υπολείπεται σε κοπτική ικανότητα για τις δικές μου προτιμήσεις. Θεωρώ όμως ότι για τα χρήματά της μπορεί να έχει θέση σαν μια φυσική ενδιάμεση πέτρα ακονίσματος ξυραφιών. Για μένα, σίγουρα θα χρειαστεί και μία πέτρα φινιρίσματος (ή πολλές επαναλήψεις σε δέρμα-καμβά με πάστες).

Στη συνέχεια, εκ των πραγμάτων, το ξυράφι πέρασε στη γαλλική La Lune. Αυτή τη φορά με λάδι. Ο κατασκευαστής λέει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθούν νερό και λάδι, μιας και η πέτρα δεν “δεσμεύεται” από τη χρήση του τελευταίου (και εγώ βλέπω ότι μπορεί να απομακρυνθεί κάθε ίχνος λαδιού). Θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω γλυκερίνη που προτείνει ο κατασκευαστής αλλά δεν είχα διαθέσιμη αυτή τη στιγμή.
Ας επιστρέψω στα του ξυραφιού. Το μέταλλο θα το έλεγα σχετικά σκληρό, περισσότερο από άλλα Solingen. Μπορεί να είναι το ίδιο αλλά να διαφέρει η θερμική επεξεργασία που υπέστη από τον άγνωστο κατασκευαστή του (δεν παραβλέπω το γεγονός ότι δούλευα με πέτρες που δεν γνωρίζω και άρα ενδέχεται να είναι και αυτό). Αυτό που μου έκανε όμως εντύπωση είναι το ποσό ευθύ είναι αυτό το ξυράφι. Ως προς τη γεωμετρία του θεωρώ ότι είναι άψογο. Η πορεία του στις πέτρες δημιούργησε μία απόλυτα συμμετρική κοπτική ακμή η οποία αντικατοπτριζόταν απόλυτα συμμετρικά και στην ράχη του ξυραφιού (πράγμα που δεν συμβαίνει πάντα και στα καλύτερα ονόματα ξυραφιών).

Μετά από μερικά περάσματα, σε ένα όχι από τα καλύτερα δέρματα, αποφάσισα να ξυριστώ μαζί του. Το ξυράφι περνούσε από το πρόσωπο και σάρωνε την τριχοφυΐα χωρίς καμία αντίσταση, σε βαθμό πού θα μπορούσα να πω ότι δεν καταλάβαινα ότι περνάει ξυράφι. Βέβαια, μετά από λίγο μου παρουσίασε ένα μικρό αίσθημα καύσου. Δεν μπορώ να πω άμεσα ότι το μέταλλό του δεν είναι “συμβατό” με το πρόσωπό μου (συμβαίνει και αυτό πολλές φορές) ή αν η ακμή από την πέτρα μπορεί να φταίει. Έχοντας εμπειρία και από ένα άλλο ξυράφι με τη La Lune φαίνεται να δημιουργεί αιχμηρά άκρα αλλά κάπως άβολα ή τραχιά θα έλεγα (συγκρινόμενα με αυτά που δημιουργούν οι προπολεμικές θουριγγίας που έχω). Ξεκάθαρο συμπεράσματα δεν μπορώ να βγάλω μίας και δεν ακολούθησα πολύ επιστημονικό τρόπο εργασίας αφού μετέβαλα πολλές παραμέτρους ταυτόχρονα. Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι το RENA είναι καλoκατασκευασμένο τυπικό ξυράφι Solingen με θερμική επεξεργασία που του επιτρέπει να δημιουργεί εύκολα μία αιχμηρή ακμή.

Τελειώνοντας, αυτό που μου φάνηκε περισσότερο άβολο στο ξύρισμα ήταν η αρθρωτή θήκη του ξυραφιού. Η αίσθηση τις χοντροκομμένης λαβής φάνηκε τελικά εδώ. Κοντά στο σημείο του άξονα περιστροφής η λαβή έχει μεγάλο πλάτος για 6/8. Αυτό δεν είναι η υποκειμενική μου αίσθηση. Συγκρίνοντας τη λαβή αυτή με μία λαβή ενός Puma 7/8 και ενός Friodur 6/8 φαίνεται πόσο πιο πλατιά είναι. Το πλάτος αυτό δυσχεραίνει και κουράζει, γιατί δημιουργεί μία σχετικά μεγάλη απόσταση στα δάχτυλα που κρατάνε το ξυράφι.

Εικόνα

Βέβαια οι περισσότερες σύγχρονες λαβές που κυκλοφορούν έχουν τέτοια θέματα. Για παράδειγμα, βλέπω ότι σχεδόν καμία σύγχρονη εταιρεία (μπορεί και όλες) δεν χρησιμοποιεί την κλασική σφήνα αλλά αποστάτες (νομίζω στην παρακάτω κίτρινη λαβή του Revisor φαίνεται η διαφορά). Η ύπαρξη της σφήνας, σε συνδυασμό με την ελαστικότητα της λαβής και την γεωμετρία του shank-tang, βοηθά στην σταθερότητα συγκράτησης του ξυραφιού κατά την περιστροφή του περί του πείρου. Αν οι εταιρείες στα καινούργια μοντέλα ξυραφιών διατηρούν αυτή την “κωνικότητα” των shank-tang θα έπρεπε να χρησιμοποιούν σφήνες και όχι αποστάτες. Τουλάχιστον στα υλικά λαβής που παρουσιάζουν ευκαμψία. Βέβαια μπορεί να απαιτούσε περισσότερο χρόνο και σχετικά εξειδικευμένους τεχνικούς.


Εικόνα
Από αριστερά προς τα δεξιά λαβές 6/8 (Emil Jansen - EJA Gold, σύγχρονες λαβές Revisor/ΟΕΜ solingen, 80s 90s J.A. Henckels Friodur - 72).

Ευχαριστώ το forum και τα μέλη του για τις προτάσεις και τη σχετική κουβέντα που είχαμε.

@mbakurin Τα Dorko είναι καλά ξυράφια, όπως και άλλες μάρκες του Solingen. Έχουν βέβαια πολύ καλό όνομα και σχετικά υψηλές τιμές απόκτησης (μην ξεχνάμε ότι έχει σταματήσει η παραγωγή τους). Η ποιότητά τους και ο αυστηρός ποιοτικός έλεγχος πρέπει να συνέβαλαν στην καλή τους φήμη (όπως π.χ. συμβαίνει και με τα Puma). Συμφωνώ πως η λαβή είναι sleek & elegant αλλά χάνει λίγο σε πρακτικότητα. Τι να γίνει, δεν μπορούμε να τα έχουμε και όλα :D .
Άβαταρ μέλους
mbakurin
Δημοτικό
Δημοτικό
Δημοσιεύσεις: 577
Εγγραφή: 03 Ιουν 2021, 14:32
2
Has thanked: 336 times
Been thanked: 1871 times
Ηλικία: 28

Πολύ ωραίο αποτέλεσμα! Και πολύ σημαντικό να συντηρούνται αυτά τα ξυράφια, ώστε να θυμόμαστε ότι κάποτε η παραγωγή ήταν λιγότερη, ποιοτικότερη, ακριβότερη, και παρόλα αυτά φτωχοί ή μικρομεσαίοι άνθρωποι, όπως οι παππούδες μας, μπορούσαν να την αγγίξουν. Ένα γεγονός που χτυπάει πολλά σύγχρονα αφηγήματα περί "καλύτερης εποχής που έζησε η ανθρωπότητα" κλπ κλπ, με γυναίκες να μη μπορούν να αγοράσουν προϊόντα περιόδου και καθημερινούς ανθρώπους να κάνουν 2 δουλειές για να μπορούν να πάνε τα παιδιά τους στον οδοντίατρο.

Όσον αφορά τη διάκριση πρακτικότητας κι εμφάνισης, εγώ προφανώς προτιμώ πρακτικότητα. Απλά, επειδή ακόμα δεν είμαι για μαχαίρι, κρίνω καθαρά βάσει του εμφανισιακού. :D
De savoir vient avoir.
ntinos60
Νήπιο
Νήπιο
Δημοσιεύσεις: 92
Εγγραφή: 03 Αύγ 2020, 08:27
3
Τοποθεσία: Κομοτηνή
Has thanked: 1154 times
Been thanked: 834 times
Ηλικία: 63

Κατά την άποψή μου η δουλειά του @SrTv είναι σχεδόν τέλεια , αφού το scale ήρθε λίγο μεγαλύτερο από ότι έπρεπε , και το τρύπημα στην άρθρωση δεν ήταν δυνατόν να γίνει πιο έξω γιατί θα μεγάλωνε την απόσταση από το πίσω μέρος και θα θύμιζε κοριτσάκι που δοκιμάζει τα παπούτσια της μαμάς...όσο αφορά την καθετότητα του τρυπήματος στην άρθρωση ήταν τέλεια και αυτό φαίνεται στην τρίτη φωτογραφία. Το αποτέλεσμα για μένα είναι αποδεκτό. Τώρα αν για κάποιον άλλο το αισθητικό πρόβλημα παραμένει, για περαιτέρω διορθώσεις ( σμίκρυνση της απόστασης) μόνο με μικροεργαλείο τύπου Dremel ( φάγωμα και γυάλισμα με γυαλόχαρτα και πάστες κλπ).
Άβαταρ μέλους
SrTv
Δημοτικό
Δημοτικό
Δημοσιεύσεις: 567
Εγγραφή: 13 Οκτ 2020, 20:30
3
Has thanked: 3675 times
Been thanked: 3399 times

@ntinos60 έχεις απόλυτα δίκιο σε αυτά που αναφέρεις και σε ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Το να έβαζα το ξυράφι πιο πίσω θα ήταν πολύ άσχημο. Δεν είναι τρομερό πρόβλημα η λίγο μεγαλύτερη διάσταση της λαβής. Αν ήταν το μοναδικό μου ξυράφι μπορεί να έμπαινα στον κόπο διαμόρφωσής της αλλά δεν νομίζω να αξίζει η παραπάνω ταλαιπωρία.
Χάρηκα που μπόρεσα να το επαναφέρω στην ενεργό δράση. Βέβαια, δεν βρήκα τίποτα σχετικό με τον κατασκευαστή (έκανα και μια ερώτηση σε ένα ξενόγλωσσο forum αλλά δε φένεται να είναι γνωστός). Αυτό δεν είναι ασυνήθιστο, μιας και έχω ξυράφια που δεν αναφέρουν κανένα κατασκευαστή ή οποιαδήποτε επωνυμία. Στις σφραγίδες αναγράφουν απλά ότι είναι από το τάδε ατσάλι και κατασκευασμένα στο solingen. Η απουσία αναφοράς δημιουργού δεν συνεπάγεται απουσία ποιότητας στα ξυράφια αυτά.
ntinos60
Νήπιο
Νήπιο
Δημοσιεύσεις: 92
Εγγραφή: 03 Αύγ 2020, 08:27
3
Τοποθεσία: Κομοτηνή
Has thanked: 1154 times
Been thanked: 834 times
Ηλικία: 63

Από την μέχρι τώρα εμπειρία μου έχω διαμορφώσει την άποψη ότι κατά την κατασκευή ενός "straight razor "οι παράγοντες που συντελούν στην ποιότητα του ξυρίσματος , τελικά είναι δύο: 1) Η σύσταση του χάλυβα και 2) Γωνία που έδωσε ο κατασκευαστής στην κόψη και η οποία πρέπει να είναι 15 - 17 μοίρες . Αυτή η γωνία υπολογίζεται μετρώντας με Βερνιέρο (1/10 χιλιοστού ακρίβεια ) το πάχος της ράχης και το πλάτος της λεπίδας. Αυτή η δεύτερη περίπτωση είναι ο λόγος που δεν χρησιμοποιώ "tape" κατά το ακόνισμα , προκειμένου να διατηρείται η γωνία που έδωσε ο κατασκευαστής σταθερή.
Άβαταρ μέλους
SrTv
Δημοτικό
Δημοτικό
Δημοσιεύσεις: 567
Εγγραφή: 13 Οκτ 2020, 20:30
3
Has thanked: 3675 times
Been thanked: 3399 times

Συμφωνώ μετά λεγόμενα του αγαπητού @ntinos60 Πράγματι η σύσταση του χάλυβα αλλά και η θερμική επεξεργασία που έχει υποστεί συντελούν στην ποιότητα του ξυραφιού. Ο ίδιος χάλυβας μπορεί να συμπεριφέρεται διαφορετικά ανάλογα την θερμική επεξεργασία του (σκληρότητα που έχει αποκτήσει κτλ.). Όπως εύστοχα ειπώθηκε, μία άλλη συνιστώσα είναι η γωνία λοξοτόμησης. Για κάποιον που θα ήθελε να την υπολογίσει έφτιαξα ένα πρόχειρο σχήμα και παραθέτω τον μαθηματικό τύπο υπολογισμού της (ελπίζω να μην έχω κάνει κάποιο λάθος :D ).

Εικόνα

Εικόνα

Προσοχή: κάποιος που θέλει να είναι αρκετά ακριβής (όσο γίνεται, γιατί υπεισέρχονται κι άλλα σφάλματα) αν χρησιμοποιήσει τη μέτρηση του πλάτους της λεπίδας προσθέτει στην απόσταση χ του σχήματος και έναν παράγοντα μήκους κ, με συνεπακόλουθο σφάλμα στον υπολογισμό της γωνίας. Για την ακρίβεια των υπολογισμών του θα πρέπει να μετρήσει την απόσταση χ και όχι όλο το πλάτος της λεπίδας.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Συντήρηση - ανακατασκευή”